NuFFnAnG

BerCInta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jumaat, Julai 31, 2009

Saje2.....


KenanGan Lalu

MADRASAH AD-DINIAH AL-LATIFFIAH, PENGKALAN HULU


TOMEY...TOMEY...

BERSAMA2 ANAK2 PENGKALAN HULU...

Hari Jumaat (31.07.09)

Salam....
Berjumpe kembali pg nie...
Aku sbnrnye dah ngantuk bangat nie...
Almaklum le smlm tido lewat aku ngan housemate aku kuar g jln & boleh dikatakan shopping la jugak...
He..he....
Erm...nak cite pasal ape yek?????????????????????????????
Jab ye...cari idea dulu........................................
Ari nie last dlm bln julai kan dah nak masuk ogos dah....
Cepat benar masa blalu....
Pejam celik....pejam celik....
Dah nak msk 2 thn aku keje kat lumut nie...
ader kemajuan ke...erm...no komen la....bos2 aku je leh bg pndangan he...he...

*adik2 ku pergi bercuti ke terengganu....Bestnye nak ekot............tp hanya utk budak sek je...
Hu...hu...(Semoga selamat pegi dan blk jgn lupe bw ole2 ye....)

*Aku pun dah ader program sendiri.....jeng2....nnt aku cite la ye....Tungguuuuuuuuuuuuuuuu

* Aku dah rindu giler kat umah ayah aku....bl leh blk nie....Jadual aku padat la giler la....

* Ari nie aku pos borang apply study kat OUM....Harap kali nie dpt...AMIN...

* Aku sayang Abah......

* Aku syg semuanyeeeeeeeeeeeeee.......

Rabu, Julai 29, 2009

Kawan Aku KaweN....

Geng2 mase form 4 - 5 kat SMKBA

Dila Cunnye....

Senyum....senyum...

DILA & AJIM

My best Friend...i Love You all....


Nie kwn aku yg first kawen sek men la...he..he...
Semoga Berkekalan hingga ke akhir hayat...
AKu lupe la plk tarikh dia kawen....
Nie pun gmbr dah lame la jgk.....
Hu...hu....
Jumpe lagi....
Tata...Titu....

kawan AKu kawen....





SepuPu BerTunang (28/03/2009)

Salam....
Selamat berjumpa kembali... Kali nie aku nak cite kisah spp aku yg btunang pada 28.03.2009... Walaupun cite nie dah lame la jgk tp aku nak share la jgk... He..he... Saje je mengisi rase boring nie...

hantaran dr pihak perempuan

Tahniah....





Cup Cakes.....sedapnye


Barang dr Pihak Lelaki tue....Cantik bangat........

sepesalinan baju...........


te lekung...







Khamis, Julai 23, 2009

Aweks Cun.....


Nie la Pemandu wanita ....Yg berjaya membawa kereta dr Bidor Ke Skudai dlm Mase 5 jam Saje....
Ape2 pun...Thanks K.ana bw sara jln2 jb...
Tp bln 8 nie lg menarik...
Nnt kan la cite ye nnt...
Cam x sabar je dah nak g Jb lg...
He..he

Gmbr keNanGan Di Jb


AdIk & AngaH


Dgn Kwn2 baru?

M.Cik K.aNa Gan MaK K.Ana

Snap....
Happy....

anak Buah aKu Nyanyi

video

GenaP SeBulan AKu 22 Thn....

SalaM.....
Hari nie genab sebulan umur aku 22 thn....
He..he...happy ke....
boleh la....sedey pun ader le jgk...
hu..hu...
ape2 yg tjd hidup ini perlu diteruskan jgk....
Semoga hari2 mendatang akn menjd lebih balik...

#Berita sedey...
pd pg jumaat 17.07.209 aku dpt call dr m.cik aku....
ader opah sedara aku meninggal....AL-Fatihah

#pd mggu lepas hidup aku ader sedey ader happy sgt...
dpt g jb umah kakak aku yg sulung...
walaupun kepenatan...
tp aku tetap happy...
melayan kerenah 3 anak buah aku yg comey2 baka....

#aku dpt buat ape yg aku suka....
aku g kebun,g jln2 kat danga bay...Tp syg 1 keping gmbr pun x der...
hu...hu...x sempat nak bergambar la...
asyik sgt....
he..he.....

Rabu, Julai 15, 2009

PERIHAL FILEM

PERIHAL FILEM-FILEM

Berikut adalah perbezaan antara filem/drama MELAYU, CINA dan INDIA.

Drama/Filem Melayu

1. 80% jalan cerita berkisar tentang:

a. Cinta.

b. Cinta 3 segi.

c. Cinta 4 segi.

d. Anak-anak rebut harta pusaka.( mcm citer air mata MARIA)

e. Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi

Pengerusi, CEO atau Presiden syarikat.

2. Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished.

Ada TV 29", Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home

work ker? Pegi la tengok umah awek kilang kat Sungei Way tu).-

3. Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensic, dialah jadi

pathologist, dialah yang gi ambush,dialah gali kubur,dialah pakar psikalogi ,pakar buat lawak dan sewaktu dengan nyer.. Semuanya DIA yang buat.

Polis lak dialog pakai

bahasa buku. "Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan". " Betul

cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang".

4. Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING,

tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan 'kepala' Indon komplen

kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. ( Topi kuning utk pekerja buruh la bang ).

5. Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil, selak-selak. Dialog

wajib : "Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan

ubat ". ( Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia ).

6. Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau

lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab

atau Mak Jah.

7. Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak

pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar,

tutup pintu pagar.

8. Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah

sampai part sadakallah hulazim. ( Cover line kot ).

9. Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan

pakai bracelet.

10. Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak,atau senang citer idup diujung tanduk..

Drama/Filem Cina.

1. Cerita Kungfu, hero terror boleh terbang. Tapi sambung pengembaraan mesti jalan

kaki. Apsal tak terbang jek. Kan cepat sampai.

2.. Hero mesti miskin gila. Tapi mesti ada sekeping or 2 keping duit siling kat celah

lengan besar jubah dia.

3. Kalau cerita moden hero boleh lawan dan tewaskan 30 orang penjahat serentak.

4. Biasalah, kalau kena tembak mesti kat bahu or kat kaki. Tak mati.

5. Heroin mesti jadi bini or girlfriend boss penjahat dan jatuh cinta kat hero.

6. Hero mesti menembak pakai 2 pistol, kiri dan kanan. Macam Chow Yuen Fatt dalam

filem 'A Better Tomorrow'. Tapi best ooo.....”poyosssss..”

7. Pistol hero mesti peluru tak habis2. Tak payah reload.

8. Cerita hantu, hantu dia biasanya pakai bedak muka tebal2 dan hitamkan keliling

mata. Kat bibir ada darah meleleh. ( Tak seram pun ).

9. Kalau cerita lucu plak, mesti ada adegan air liur meleleh keluar mulut macam air

paip.

Drama/Filem India / Hindustan .

Nie lago poyossss…

1. Biasalah, kebanyakan cerita bermula dengan 2 beradik terpisah. Sorang di bela oleh

orang jahat dan sorang lagi dibela oleh orang baik. Dah besar, abang jadi Inspektor

Sahab dan adik jadi gangster. Nak abih cerita mesti adik kena tembak ngan abang

dan waktu nazak baru si abang tahu yang dia tembak tadi adalah adiknya sendiri

melalui tanda parut. ( zaman dah berlalu dah dei…)

2. Orang jahat digambarkan tersangat jahat sampai lembu pun takut.

3. Selalunya depa suka ciplak bulat2 filem barat macam Pretty Woman, Face Off dan

Heat.

4. Paling pendek pun jangkamasa tayangan adalah 3 jam.

5. Orang jahat dan hero payah nak mati walaupun kepala dah kena ketuk dengan

tukul besi.( spesis terminator )

6. Hero tak kena tembak walaupun ditembak dari jarak satu kaki.( nie kalu org kita yang belajar mencuri/merompak keno belajar dengan director dioarg)

7. Adegan joget sambil menyanyi akan melibatkan penari iringan seramai satu

kampong dan bertukar 7 atau 8 pasang pakaian untuk setiap lokasi hanya untuk satu

lagu.

8. Adegan keretapi tak leh tertinggal. Joget reramai sampai atas bumbung keretapi.

9. Kalau cerita moden, dialog mesti bercampur bahasa omputeh dan Hindi. Contoh

' I'm sorry. I didn't know that na pere tomhe cha....bla....bla....bla...'.

10. Biasanya plot dan jalan cerita da boleh baca apa penyudahnya. Tu yang pelik

ramai plak yang tunggu sampai abih.( terpaksa kot sebab dah bayar tiket wayang)

Sekian laporan ikhlas untuk pedoman tuan2 director filem.

Yang benar,

BahaYA FLUORIDA

APA ITU FLUORIDA?
Fluorida merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Fluorida merupakan racun tersembunyi (seperti sianida) yang memudaratkan, bertoksik dan mampu berkumpul sungguhpun hanya sedikit ditelan.

MENGAPA FLUORIDA BERBAHAYA?
Pentadbiran Makanan & Ubatan Amerika (FDA) menganggap fluorida sebagai "ubat baru yang tidak diluluskan" kerana tidak ada bukti mengenai keselamatan mahupun keberkesanannya.
Sesetengah kumpulan berkepentingan awam seperti Akademi Antarabangsa Bagi Ubatan, Makanan & Toksikologi (pertubuhan bukan kerajaan Kanada yang membiayai penyelidikan mengenai bahan bertoksik yang digunakan dalam pergigian) telah mengkelaskan fluorida sebagai "ubat untuk pergigian yang tidak diluluskan" disebabkan kadar keracunannya tinggi.
Satu tinjauan yang dijalankan pada tahun 1997 dengan bantuan pengeluar ubat gigi dan Persatuan Pergigian Amerika Syarikat mendapati purata orang yang memberus gigi dengan ubat gigi berfluorida walaupun sedikit (1 gram) mengikut sukatan yang disarankan, menelan antara 0.3-0.4 mg fluorida setiap kali memberus gigi.
Ini bermakna anda menerima hampir separuh daripada kadar harian fluorida yang diterima cuma dengan memberus sekali sehari, tanpa membabitkan sumber lain.

MENGAPA KITA TIDAK MEMERLUKAN FLUORIDA PADA UBAT GIGI?
Dos fluorida harian yang diterima melalui pemakanan sudah mencukupi keperluan seseorang. Pihak berkuasa di Malaysia telah menambahkan fluorida kedalam sistem bekalan pengairan dan oleh sebab yang demikian, setiap titis air dalam bentuk teh, kopi, minuman berais dan sebagainya menyumbang kepada penambahan fluorida sedia ada. Makanan harian seperti sayuran juga terdedah kepada fluorida melalui racun serangga dan lain-lain. Fluorida juga terdapat pada tulang ikan seperti ikan bilis dan sardin. Sebagai rumusan, makanan lazim harian telah membekalkan sumber fluorida yang mencukupi untuk keperluan kita. Oleh sebab yang demikian, kita tidak lagi memerlukan tambahan fluorida melalui ubat gigi atau ubat kumur dan ini akan mendatangkan kemudaratan terhadap kesihatan seseorang itu.

KES MAHKAMAH
Kesan-kesan buruk fluorida pada masa lalu pernah dibawa ke mahkamah. Apa yang dipercayai merupakan yang pertama. Colgate-Palmolive membayar pampasan sebanyak £1,000 (kini dianggarkan kira-kira RM 6,000) kepada keluarga seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di Essex , England yang menderitai masalah "Dental Fluorosis" (enamel kotor dan berkarat), iaitu antara tanda pertama keracunan fluorida.

PENYELIDIKAN AWAM
Penyelidikan yang dijalankan pada pertengahan tahun 90-an oleh bekas ketua bahagian kimia Institut Penyelidikan Kanser Kebangsaan Amerika, mendapati kira-kira 10,000 kematian akibat kanser yang dikaitkan dengan penggunaan fluorida berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat.
Penyelidikan yang dijalankan di Amerika Syarikat bagi Program Toksikologi Kebangsaan (NTP) pada tahun 1990-1991 menunjukkan kecenderungan peningkatan dalam osteosarkoma (salah satu kanser peringkat awal yang menyerang kanak-kanak) dalam tikus jantan yang diberikan fluorida. Menurut NTP, fluorida berkemungkinan bahan penyebab kanser kepada manusia."

AMARAN & PANDUAN
Pada tahun 1997, FDA telah menetapkan setiap Ubat gigi berfluorida yang dijual di Amerika Syarikat perlu meletakkan tanda amaran racun/bahaya:


"WARNING: KEEP OUT OF REACH OF CHILDREN UNDER 6 YEARS OF AGE. IF YOU ACCIDENTALLY SWALLOW MORE THAN USED FOR BRUSHING, SEEK PROFESSIONAL HELP OR CONTACT A POISON CONTROL CENTER IMMEDIATELY."
/
“AMARAN: JAUHKAN DARI KANAK-KANAK BERUMUR 6 TAHUN KEBAWAH, SEKIRANYA TERTELAN MELEBIHI DOS YANG DITETAPKAN, SILA DAPATKAN RAWATAN PAKAR ATAU HUBUNGI PUSAT KAWALAN RACUN DENGAN SEGERA”

picdew.jpg

FLUORIDA MAMPU MENYEBABKAN:

- Kematian
- Kanser
- Ruam Kulit
- Luka Kanser
- Kelunturan Warna Gigi
- Masalah Gastrik
- Penyebab atau Membantu Menyebabkan Kerapuhan Tulang
- Keracunan Saraf
- Kanser Tulang
- Keretakan Tulang
- Membantu Menyebabkan Kekurangan IQ di Kalangan Kanak-kanak
- Meransang Masalah Buah Pinggang di Kalangan Pesakit

BAHAYA KEPADA KANAK-KANAK?-SEMESTINYA!
Memandangkan fluorida mampu meresap menerusi gusi dan kanak-kanak di bawah usia 7 tahun yang menelan 50% daripada ubat gigi ketika memberusnya (mengikut kajian), dan memandangkan fluorida turut terkandung dalam air dan pelbagai produk lain (seperti ubat kumur), kita terus terdedah kepada risiko kanser apabila memakai ubat gigi berfluorida.

Diet Rasulullah s.a.w

JENIS MAKANAN
Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lainnya.
Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan minum SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan minum SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH :- KOKTEL

  • CARA MAKAN
  • JANGAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
  • TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI. (yang nie tak boleh buat kat office...;))
  • JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM .. BARANG SIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
    Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya..... cubalah..... ......... .
    Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek.... Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.
  • Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
    Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. Kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita.
    • Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat
      amalan antara lain:
    • Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
    • Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).
    • Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.
    • Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan) Wassalam...

      Sama-samalah kita mengamalkannya. ......
      WallahuA'lam

Sabda nabi, Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insya Allah... Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya..

JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA (DR.FADILAH KAMSAH)

To the bujangs – ambil kata2 ini sebagai panduan

To the married frenz – ambil kata2 ini sebagai pedoman

JANGAN MENCARI TERLALU “SEMPURNA”

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN ….. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……


Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh m ema afkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”


Besdes Aku Yg Ke 22....

Salam....
Dah lame aku x menulis blog aku nie....walaupaun dah dekat sebulan blalu...
rase cam semlm je...
Pada tggl 23.06.2009 hari selasa adalah hari lahir aku yg ke 22....
Thn nie aku dah naik lg 1 angka....Thn lepas leh jgk ditebalikkan jd 12 thn....thn nie x leh dah....hu..hu
Aku harap thn nie kau akan lebih sukses dlm hidup...
Dpt mambahagiakan ayah aku....
Dpt jd anak yg berbakti kpd family aku....
Agar aku menjadi lebih matang....
Semua yg baik2 la....

haPPAy bESDAY tOOOOOOOOOOO mEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...