NuFFnAnG

BerCInta

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jumaat, Januari 16, 2009

Kenal AKu

Assalammualaukum...

Nama ayah MOHD bin MOHD SALEH....Nama mak SALMAH binti ZAKARIA...
Ibu aku dah meninggal dunia pada 12.12.07.Semoga mak diletakkan ditempat org2 solihin..AMIN (AL-Fatihah)
Hmmm....Kisah mengenai aku....Aku dilahirkan pada 23.June.1987 pd pkl 9.15pg...(klu x salah la..he..he...Aku mempunyai 7 org adk beradik aku anak ke4...Kakak ku yg sulung dah kawen ader 3 org anak....Abg aku no 2 br je kawen pada 16.11.2008 yg lepas...
Abg aku yg no 3 plak umur dia 24thn nie he..he dah beso rupenye ang aku nie...Aku plak br 22 thn...dah bekerja tp dlm proses nak samb study(DOAKAN AKU YE...insyaallah...
Adik aku yg no 5 lelaki br abis blajar kat poli Kelantan...dia x nak cr keje...Sbb dia nak bkerja send...BUKA bisnes KOt...Harap2 x angan2 tahi ayam...Yg no 6 plk br ting 4...dan yg paling bongsu adk aku br form 2....
Kakak dgn abg aku je yg dah kawen....yg lain semua single lg...Msg tgh mancari hala tuju msg2...Semoga tercapai cita2...

Apa lg nak tulis ye....hmmmm....
Nnt kita jumpe lg ye...
TATA....TATA....TATA....TATA

CINTA

CINTA
Hiduplah dengan cinta. Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2. RESPECT
Memberi dan menerima, sudah menjadi hal yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan, let’s get do it.

3. BERSYUKUR
Tak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahwa Tuhan telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup penuh syukur.

4. BAHAGIA
Kata orang, bahagia itu relatif, tapi punya tanda minimal, yakni senyum. Orang yang berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah senyum pada saudara adalah ibadah.

5. FORGIVENEES
Banyak orang stress gara-gara tak bisa memaafkan dirinya sendiri dan orang lain. Hidupnya penuh dengan kemarahan, yang akhirnya membuat ia tertekan. Padahal jadi seorang pemaaf lebih menyenangkan.

6. BERBAGI
Salah satu cara membuat hidup itu tidak sepi adalah dengan berbagi. Berbagi apa saja, curhat sama teman, berbagi kasih sayang dengan anak yatim atau yang lainnya.

7. KEJUJURAN
Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambal jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.

8. KETULUSAN
Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.

9. KEPEKAAN
Suatu keajaiban yang diberikan Tuhan pada kita adalah hati. Dengan hati, kita bisa merasakan sedih dan senang, bisa memilih kebenaran. Tinggal kita menjaga hati yang tetap peka

10. KEDAMAIAN
Kedamaian adalah anugerah yang sangat mahal

Rabu, Januari 14, 2009

KenanGan Lalu...

Salam....
Tgh aku duk tgk picture aku tnmpk 1 video p'tunangan abg aku yg no 2 pada 11.08.2007...
Video nie telah direka oleh kakakku yg sulong....EZAN SUHAIDAH kretif jgk rupenye kakak kue yg sulong nie....he..he...jgn mare akak...
video

Selasa, Januari 13, 2009

PERKAHWINAN

Salam...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX party.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY, pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika buah hati (anak) tidak hadir.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika
pasangan mendurhakai ALLAH.
* Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim Muslimat yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.

= Pepatah-petitih =-

= Pepatah-petitih =-

1. Alang-alang mandi biar guna sabun.
2. Bapak borek, anak rintik, emaknya pasti petak-petak.
3. Belakang parang kalau diasah lagikan tajam, kepala manusia kalau diasah pasti botak.
4. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras.
5. Biar lambat asalkan lembab.
6. Biar putih tulang, jangan kuning gigi.
7. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi shuttlecock.
8. Cubit paha kanan, peha kiri tak rasa apa-apa pun.
9. Dari mana hendak ke mana, kenapa kau tanya, menyibuk pula.
10. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula.
11. Di mana bumi dipijak, di situ ada kesan kena pijak.
12. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang bisu.
13. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.
14. Habis madu sepah dikitar semula.
15. Sedikit-sedikit lama-lama tinggal sikit..
16. Harapkan pagar, pagar tak boleh harap.
17. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa.
18. Hidung tak mancung, pipi macam kereta sorong.
19. Hidup segan mati ditanam.
20. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik kalau hari tak hujan.
21. Jauh di mata sakit di hati.
22. Jika kail panjang sejengkal beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut.(beli le pukat tunda lagi baik)
23. Kais pagi makan pagi, kais petang simpan esok pagi..
24. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.
25. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah.
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili.
27. Lembu punya susu, cap teko dapat nama.
28. Makan hati berulam jantung dengan jeruk buah pinggang dan usus masak kicap.
29. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan, tersumbat kat mulut, meleleh kat hidung.
30. Membujur lalu melintang pukang.
31. Orang memberi kita merasa, orang tak beri kita paksa dia.
32. Pandu cermat, jiwa Kassim Selamat.
33. Patah tumbuh hilang report polis.
34. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara, pondan tiang telepon.
35. Sambil menyelam tengok kapal selam.
36. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.
37. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.
38. Sehari selembar benang lama-lama benang habis.
39. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dapat masuk olimpik juga..
40. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian cukai pendapatan.
41. Sudah gaharu cendana pula, sudah digaru gatal pula.
42. Sudah jatuh ditimpa tangga, kemudian ditimpa bendul, kemudian ditimpa rumah, kemudian $B!D!D!D(B.
43. Tiada rotan pelempang berguna juga.
44. Waktu kecil menjadi kawan, sudah besar menjadi lawan, bila tua penyakit sawan.
-= Mari berpantun =-
1. Berakit-rakit dahulu,
berenang-renang ke tepian,
kerana rakit pecah dilibas buaya,
bersakit-sakit dahulu,
bersenang-lenang kemudian,
pasal dapat banyak duit hasil jualan kulit buaya yang libas rakit tadi tu.
2.. Pisang emas dibawa belayar,
masak sebijik aje di atas peti,
pasal pisang yang lainnya habis dibedal kelasi kapal tu
3... Alang-alang menyeluk pekasam,
biar sampai ke pangkal lengan,
sebab tu lah pekasam tu masam,
bila diseluk kena ketiak masam.
4. Sorong papan tarik papan,
buah keranji dalam perahu,
suruh makan engkau makan papan,
kalau boleh nak makan perahu.
5. Tidur tak lena,
makan tak kenyang,
mandi tak basah,
berak tak basuh.

TIPS MOTIVASI KERJA DARI DR. FADHILAH KAMSAH

TIPS MOTIVASI KERJA DARI DR. FADHILAH KAMSAH

" Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan 'biasa' dan ada datang dengan perasaan serba tak kena..

Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja, hasilnya adalah 'biasa' saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerja lah dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah... " -- Datuk Dr. Fadilah Kamsah

Jadi renungi lah :-

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampeh, hasilnya macam kita 'TAK DATANG' kerja.

2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT'.

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN', tapi rupanya kita BUSY BODY.

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG'AJAR'AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS.

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT'

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukanlah segera, tapi manusia tetap manusia, sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik, adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu, mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan, kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat, kita draw kat akhirat nanti, tapi kalau kita asyik dengki mendengki, nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih...

Renungi lah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya...

Jumaat, Januari 09, 2009

Saat menilai cinta

Sambil duk belek2 internet....aku baca paper online kosmo...
Nie yg aku jumpe....he..he

SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.
Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.
Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:
1. Lupakan masa lalu
Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.
Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.
2. Temui ramai orang
Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.
Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.
3. Ubah penampilan
Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.
Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.
4. Jangan terburu-buru
Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.
5. Jangan terlalu memilih
Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.
6. Buat keputusan
Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.

Isnin, Januari 05, 2009

Tahun Baru 2009

Salam...
Ape azam semua thn nie ye?
Semoga dgn msk thn br nie kita semua akan berubah...Dan bertambah2 baik la hendaknye...Hmmm ape agak2nye azam aku thn nie?..........Biar la rahsia....
Apepun semoga thn nie lebih baik...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...